Tesla heeft te maken met een probleem in China en een federaal onderzoek waarbij Wall Street toekijkt.
Tesla heeft misschien een interessante vrijdag. Er is veel aan de hand.
Om te beginnen ziet de pionier in elektrische voertuigen eruit alsof hij wordt ingehaald door een nieuw spul tussen de VS en China. Vervolgens onderzoekt de National Highway Traffic Safety Administration, of NHTSA, meer Tesla-ongevallen. En, zoals gewoonlijk, schrijft Wall Street rapporten. Tesla koers aandeel is omhoog.
https://youtu.be/FaCSqa8um6A
Tesla-aandelen (ticker: TSLA) zijn een beetje wankel in de middaghandel, ongeveer 0,9% gedaald – beleggers zouden vandaag extra volatiliteit moeten verwachten. De S&P 500 is 0,1% gestegen.
De handelsstoring van de autofabrikant in China komt een dag na de eerste bijeenkomst van de nieuwe regering-Biden en Chinese diplomaten zijn ontaard in een heen en weer gaande over mensenrechten en democratie. Vrijdag meldde The Wall Street Journal dat de Chinese regering om nationale veiligheidsredenen niet toestaat dat militairen en werknemers van bepaalde staatsbedrijven in Tesla-voertuigen rijden.
Voor Tesla is de verhuizing een groot probleem. China is ‘s werelds grootste markt voor zowel nieuwe gasauto’s als elektrische voertuigen. Wedbush-analist Dan Ives noemt de economische grootmacht een ‘spil voor toekomstige groei’, en vertelde Barron in november dat Tesla in 2020 ongeveer 150.000 auto’s in China heeft verkocht, ‘een opmerkelijke prestatie in een Covid-jaar’.
NHTSA, van haar kant, onderzoekt 23 crashes, een paar die de afgelopen weken zijn gebeurd, meldde Reuters net voordat de markt donderdag sloot. Het aandeel Tesla daalde met ongeveer 7%, maar het was een ellendige dag voor alle grote technologieaandelen. De Invesco QQQ ETF (QQQ) die de Nasdaq-100 Index volgt, daalde 3,1%.
De reden voor het onderzoek is niet duidelijk. Begin maart tweette oprichter Elon Musk dat Tesla geavanceerdere zelfrijdende software test. Twitter (TWTR) staat nu vol met stieren en beren die concurrerende video’s van successen en mislukkingen posten. ING aandeel koers is omhoog.
De NHTSA-website, waar consumenten terugroepacties en onderzoeken kunnen opzoeken, vermeldt geen formele onderzoeken naar Tesla-voertuigen van modeljaar 2020. De NHTSA was niet onmiddellijk beschikbaar om commentaar te geven op het rapport van Reuters.
Tesla was niet onmiddellijk beschikbaar voor opmerkingen over problemen met China of de NHTSA.
Dan is er Wall Street. GaveKal-analist Louis Gave schreef opnieuw over de “EV-rage”. Op 10 maart gaf hij waarschuwingssignalen van een EV-aandelenzeepbel. DataTrek-onderzoek waarschuwde vrijdag ook investeerders voor Tesla. Ze doen geen fundamentele beslissing. Ze zien een rotatie van de aandelenmarkt uit groei en in waardeaandelen die zich ontvouwen. “Cyclische rotaties hoeven geen zin te hebben om een portfolio te schaden”, schreef mede-oprichter Nicholas Colas in een e-mail aan zijn klanten. “Zolang de lange rente blijft stijgen, is dit de investeringswereld die we hebben.”
Stijgende rentetarieven hebben Tesla-aandelen gekwetst. De aandelen zijn ongeveer 30% gedaald ten opzichte van hun hoogste punt in 52 weken. Hogere rentetarieven zijn meer schadelijk voor snelgroeiende aandelen dan andere, omdat groeibedrijven het grootste deel van hun cashflow ver in de toekomst genereren. Hogere tarieven verlagen de contante waarde van dat geld.
Tesla kwalificeert zich als een snelgroeiend bedrijf. Het management streeft in de voorzienbare toekomst naar gemiddeld 50% groei van het eenheidsvolume per jaar.